Prehrana

Ljudje jemo meso, ribe, perutnino, tudi listje, korenine in plodove mnogih rastlin, pripravljene na različne načine, že tisoče in več let. Civilizacija, napredek in tehnologija so mnogo sprememb prinesli tudi v postopke priprave hrane. Vse novosti pa v celoti niso prispevale pozitivnih sprememb na telo in zdravje.

Ivica Flis Smaka, dr. med., specialistka

DIETA JAMSKEGA ČLOVEKA ali DIETA PALEOLITIKA

Dieta, ki podpira delovanje hormonov in učinek hormonske terapije

Ljudje jemo meso, ribe, perutnino, tudi listje, korenine in plodove mnogih rastlin, pripravljene na različne načine, že tisoče in več let. Civilizacija, napredek in tehnologija so mnogo sprememb prinesli tudi v postopke priprave hrane. Vse novosti pa v celoti niso prispevale pozitivnih sprememb na telo in zdravje. Kuhanje, ohlajanje, pasteriziranje in konzerviranje omogoči daljše skladiščenje in zaloge hrane, kar nam daje občutek varnosti. Spremeni lahko nekatere lastnosti plodov, ki so v surovem stanju neužitni ali celo strupeni, a jih predelane lahko uživamo (nekaleča žita, različne vrste fižola). Predelava mesa v mesne izdelke, mleka v mlečne izdelke in sir, sušenje sadja in zelenjave so postopki moderne dobe. Vsi ti postopki omogočajo lažje shranjevanje, skladiščenje in transport hrane, kar pa seveda omogoča tudi presežke – tako v zalogah, kakor v zaužiti hrani!

Razvili smo se iz lovca, ki je živel v naravi, lovil in nabiral plodove narave. Prehranjeval se je v skladu z možnostmi, okoliščinami in naravnimi danostmi. V paleolitiku niso poznali pšenice, ne koruze in krompirja, sladkor in slaščice so bili neznanka. Niso poznali predelane hrane, mesnih izdelkov in še česa. Razkuhana hrana in cvrtje ni bilo poznano. Debelih divjakov ni bilo med njimi, posebej ne debelih otrok. Danes je vsega preveč in obilo, zaradi izobilja veliko bolezni. V vnaprej pripravljeni in delno pripravljeni hrani je veliko trans nasičenih maščob, veliko konzervansov in neželenih E-jev, sladkorjev kot dodatkov v večini mesnih izdelkov, sokov, vin, sladkorji kot dodatek za kisanje repe, zelja, neželene plastike in strupenih snovi, ki se v plastificirani embalaži skrivajo (plastenke, ovitki mesa, klobas, salam, kruha, posode za mikrovalovke….).

Dejstvo je, da nam hrana kroji vsakdanjik. Dan začnemo z njo, vnašamo jo tekom dneva, enako pijače. Zelo dobra je primerjava z vrečko: če bi vsaj en dan metali v eno vrečko vse to, kar vnašamo v svoje telo, bi bili zvečer nad videnim zelo presenečeni! Dejstvo je tudi, da s hrano in tekočino lahko pozdravimo številne zdravstvene težave, kadar le-te nastopijo in ogrozijo naše zdravje. Kadar se tega dejstva zavemo, ko spremenimo prehranske navade, lahko telesu in psihi naredimo veliko dobrega, pozitivnega in na ta način veliko pripomoremo k izboljšanju počutja.   

Prvi korak, pred uvajanjem kakršnihkoli sprememb v ritem posameznika, je prilagoditi prehrano, izbrati kvalitetno hrano in spremeniti prehranske navade te osebe.  Ljudje, ki imajo zdravstvene težave, morajo jesti hrano, ki podpira delovanje  endokrinih  žlez, ki pripomore k boljšemu delovanju vseh endokrinih poti.

Paleolitska dieta temelji na sadju, zelenjavi, rdečem mesu, perutnini, ribah in različnih maščobah, kar pripomore k visoki učinkovitosti hormonske terapije pri večini ljudi. Mlečni izdelki kot so mleko, jogurt, siri, zlasti kravji, kozji, ovčji ali konjski so najslabša možna izbira za endokrini sistem. Ti izdelki motijo hormonsko aktivnost, kar se izraža na različne načine: prebavne težave, alergije, prekomerna rast glivic, zakisanost krvi, preobremenitev jeter ipd.

Podobne težave povzročajo nekaleča zrna žit, ki jih najdemo v obliki kruha, žit, testenin, pečenih dobrot – so neprimerna za optimalno hormonsko aktivnost, saj pogosto povzročajo prebavne težave zaradi glutena, alergij na gliadin, ob tem prekomerno rast glivic, zavirajo delovanje prebavnih encimov ipd.). Koristi, ki jih vnese hormonska terapija uničijo predvsem ogljikovi hidrati z visokim glikemičnim indeksom, kot so sladkor, škrob, sladkarije, čokolada, torte, corn-flakes, muesli, piškoti, sladke pijače, alkohol, enako dodatki sladkorja v šunkah, klobasah, salamah. Večinoma povzroče prekomerno rast in razsoj glivic in upočasnijo izločanje vsaj šestih hormonov (vsi hormoni, ki višajo nivo krvnega sladkorja: kortizol, rastni hormon, testosteron, DHEA, androstendion in estradiol).

V naslednji tabeli je prikaz učinkov različne hrane in pijače na aktivnost hormonov (visok vnos posamezne hrane ali pijače).

Opomba: beseda »nižajo« pomeni znižajo aktivnost določenega hormona, beseda »višajo« pomeni višajo aktivnost določenega hormona, »0« nimajo učinka, »?« učinka še ne poznamo.

 

Značilnosti paleolitske diete

Na jedilniku NI:

  • Žitaric, vključno s kruhom, testeninami in rezanci,
  • Fižola, stročjega fižola, fižola v zrnju, boba, leče, koruze, soje, graha in teh plodov zamrznjenih,
  • Arašidov (fižol), indijskih oreškov,
  • Krompirja,
  • Sladkorja,
  • Soli.

Jedilnik vsebuje:

  • Rdeče meso, perutnino, ribe,
  • Jajca,
  • Sadje z malo sladkorja (nizek GI),
  • Zelenjavo (zlasti zelenjavo s korenom, a brez krompirja in topinamburja),
  • Oreške kot so orehi, makadamija, mandlji, brazilski oreški,
  • Jagode, brusnice, robide, maline, borovnice.

Nujno je prilagoditi prehrano in povečati vnos:

  • Organskega mesa, rib, divjačine, tudi drobovine (jetra, srce),
  • Korenaste zelenjave, repe, križnic (brokoli, zelje, brstični ohrovt, cvetača, zelje, gorčica, repa, kolerabica in ohrovt).

Hrana se kuha, peče ali pari na temperaturah do 70 ali 80 stopinj Celzija. Cvrtje je prepovedano. Veliko je surove ali iz surovin pripravljene hrane, ki se prilagodi posamezniku individualno glede na zdravstvene težave. S hrano in prehranskimi dodatki poskušamo izboljšati in uravnovesiti delovanje določenih hormonov.

Pričakovati je nekaj težav ob prilagajanju na nov prehranski režim, vendar telo sčasoma sprejme pozivne spremembe. Zlahka boste opravili z njimi, če boste imeli v zavesti, da vnašate ogromne količine vitaminov in mineralov, da ste maksimalno znižali vnos toksinov.

Video posnetki

RTV SLO 2, HALO TV, oddaja v živo
07/12/2017
RTV SLO 2, HALO TV, oddaja v živo
02/10/2017
RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
14/06/2017
RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
19/04/2017
RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
08/04/2017

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
21/12/2016

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
16/03/2016

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
20/01/2016

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
25/11/2015

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
09/12/2014

RTV SLO 1, oddaja Polnočni klub
17/10/2014

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
07/03/2012

RTV SLO 1, oddaja Dobro jutro
15/02/2012